2002-ben sírva támaszkodtam a szobám ajtófélfájának, mert a megye legerősebb iskolájába volt lehetőségem bekerülni, az Arany János Tehetséggondozó Program keretein belül. Féltem, hogy falusi gyerekként hogyan fogom megállni a helyem egy nagyvárosban, idegenek és a hozzám hasonlóan valamiben tehetségesek között.
Soha senki nem mondta, hogy tehetséges vagyok. Feltűnt az osztálytársaimnak, a tanáraimank és a családtagjaimnak is hogy más vagyok. Abban az értelemben más, hogy kiatrtóan koncentráltam a tevékenységekre; jó volt a memóriám; szellemileg meghaladtam a kortársaimat; erős volt a tanulásvágyam, amit önállóan meg is oldottam; érdeklődő, maximalista és kreatív voltam; az érzelmekre túl érzekenyen reagáltam; sok energiával rendelkeztem, így szakkörökön és cserkész foglalkozásokon vettem részt, énekeltem a kórusban és hangszeren is kipróbáltam magam. Elismerésre vágytam.
Az osztályfőnököm és édesanyám erősen bíztattak és támogattak, hogy menjek, próbáljam meg ezt a gimnáziumot. Legrosszabb esetben iskolát váltok.
5 évet töltöttem ebben az iskolában. Matekból korrepetálásra volt szükségem. A zenélést abbahagytam, de továbbra is énekeltem kórusban.
Történelemből meg is buktam, de a pótvizsán átmentem. A középfokú nyelvvizsgát nem tudtam megszerezni, de a vezetői engedélyt igen. Sok múzemban jártam, a szervezett utazások tágították a világlátásom.
Az idén lesz a 10 éves érettségi osztálytalálkozóm. Jelenleg alternatív képességfejlesztéssel fogalkozom, több szakmával rendelkezem és mindig tanulok valamit.
Mit tehetsz?
- Légy bátor! A félelem megbéníthat, eltántoríthat a cselekvéstől, saját magad akadályozhatod a fejedben lévő gondolatok miatt.
- Cselekedj! Vállalj felelősséget saját magadért, ne várj másokra!
- Kérj segítséget! Beszélgess szakemberekkel: pedagógus, tehetséggondozó, iskolapszichológus, kineziológus stb.
- Vállald önmagad! Fogadd el azt, aki és amilyen vagy, és keresd az utakat arra, hogy kivé, mivé válhatsz. Ez az útkeresésed időszaka.
- Légy kitartó! „Ha kidobnak az ajtón, mássz vissza az ablakon!” – azaz, ha nem megy egyik módon, próbáld másképp.
A tehetségazonosítás és a tehetségfejlesztés egy hosszú folyamat, éveket vehet igénybe. A téged körülvevő szakembereknek az egyik feladata, hogy felismerjék, azonosítsák a tehetség ígéreteket és a megfelelő lehetőségeket biztosítsák a benned rejlő lehetőségek kibontakoztatására.
Facskó Ágnes
kineziológus
Barin Gym oktató